Ziekenhuizen

Een consultatie bij een specialist of een opname in het ziekenhuis gebeurt meestal op doorverwijzing van je huisarts. Vraag altijd vooraf of en wanneer je arts geconventioneerd is. Dan betaal je enkel het officiële tarief. Heb je recht op de sociale derdebetalersregeling? Ga dan zeker vóór je consultatie langs bij de sociale dienst van het ziekenhuis. Sommige niet-geconventioneerde specialisten rekenen in dat geval enkel het officiële tarief. 

Elk ziekenhuis heeft een sociale dienst om patiënten en hun familie bij te staan: met vragen en problemen over het ziekteverloop, je verblijf in een revalidatiecentra, de kosten, je ziekteverzekering en de administratie, interculturele bemiddeling of taalbijstand ... Na je consultatie of ziekenhuisopname ontvang je je ziekenhuisfactuur. Heb je vragen over je factuur? Contacteer de sociale dienst of je ziekenfonds. 

Voor dringende hulp kan je in het ziekenhuis terecht op de spoeddienst. Je bent vrij in de keuze van het ziekenhuis, behalve als je bij een spoedgeval door de ambulance werd opgehaald.

Wat neem je mee? Je elektronische identiteitskaart of isi+-kaart, kleefbriefjes van je ziekenfonds, eventueel een bewijs van je aanvullende hospitalisatieverzekering, begeleidende brief van je huisarts, eventueel een lijstje van de medicatie die je neemt, ... .


Let op: De keuze van je kamer bepaalt je ziekenhuisfactuur. In een 1-persoonskamer betaal je zowel ereloonsupplementen als een kamersupplement. Je kies best voor een gemeenschappelijke kamer, tenzij je aanvullende hospitalisatieverzekering àlle kosten terugbetaalt.


Tip: In het UZGent kun je voor een gesprek met de arts gratis een tolk Vlaamse gebarentaal reserveren. De tolk werkt ook op afstand voor andere ziekenhuizen of huisartsen. Contacteer de dienst patiëntenbegeleiding: tolkvgt@uzgent.be of sms naar tel. 0471 71 71 82


 

Printer Friendly, PDF & Email